Monday, April 18, 2011

TAJUK 5 : MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK, LAMAN WEB PEMBELAJARAN DAN PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

Langkah 1

· Anda hendaklah mendapatkan tapak/web untuk membina laman. Tapak laman percuma banyak didapati dan anda boleh memilih mana-mana tapak yang anda suka atau inginkan.

· Beberapa Contoh Tapak Web yang Boleh Dipilih


Langkah 2

· Setelah memperolehi tapak laman, anda perlukan tutorial HTML bagi membuat laman/homepage dengan menggunakan tag HTML.

· Penguasaan kadeah HTML akan memberikan lebih daya kreativiti pada laman anda.

· Terdapat banyak tutorial di dalam internet,anda boleh memilih mana-mana tutorial yang anda kehendaki.

Tutorial Yang Boleh Anda Pilih


· Terdapat juga perisian HTML bagi kegunaan membina laman terdapat di pasaran dan ada di antaranya boleh di download secara terus dari internet,antaranya adalah seperti berikut:


· Terdapat juga beberapa cara yang paling mudah dan ringkas untuk membina laman, iaitu dengan hanya mengisi borang yang terdapat dalam laman-laman berikut:


· Selain itu, anda boleh mendapatkan panduan dan bantuan untuk membina frame di dalam laman anda di laman berikut;


LANGKAH 3

· Warna adalah satu keperluan. Warna dalam laman menggunakan kod tersendiri(hex),jadi untuk memudahkan anda memilih warna sama ada untuk latarbelakang, jadual, frames dan sebagainya,anda boleh memilih laman yang anda gemari

LANGKAH 4

· Laman anda memerlukan beberapa sisipan tambahan seperti CGI dan Java Scripts – Counters (pembilang), Guestbooks (Buku Pelawat), Mail To Forms, dan sebagainya.


LANGKAH 5

· Tidak lengkap jika laman yang dibina tidak dimasukkan latarbelakang (backgrounds), Bullet,Icons dan sebagainya. Anda boleh mencuba laman-laman berikut untuk memperoleh latarbelakang (backgrounds), Bullet,Icons, sama ada untuk laman personal, syarikat atau anak-anak.


LANGKAH 6

· Memasukkan lagu(muzik)latar seperti memberi mood kepada laman anda apabila dikunjungi.Jika anda berhasrat untuk memasukkan muzik latar,dapatkan panduannya di bawah ini:


LANGKAH TERAKHIR

· Apabila anda berjaya menyiapkan laman anda,langkah seterusnya anda lakukan ialah mengiklankan laman ke semua enjin pencari (search engine) seperti yang saya senaraikan di bawah ini. Tujuannya supaya laman (homepage) anda akan mudah ditemui oleh pengguna enjin pencari dan seterusnya melawat laman anda.

No comments:

Post a Comment